Werkwijze


Waarom een set merkwielen kopen terwijl u bij Maatwielen (het woord zegt het al) voor minder geld een set op maat kunt laten maken!

Toegegeven, merkwielen zien er vaak gelikt uit, maar hebben ook de nodige nadelen:

- een wiel goed spaken kost een bepaalde hoeveelheid tijd en ik heb wel eens merkwielen gezien waarbij onvoldoende tijd was besteed aan het spaken (slagje, spaakspanning te laag);

- bij de vervaardiging van merkwielen wordt uitgegaan van de gemiddelde rijder (bijv. 1m80/80 kg) maar als u bijvoorbeeld 65 kg of 100 kg weegt, is zo'n set al niet meer ideaal voor u (wie wil trouwens voor 'gemiddelde rijder' gehouden worden?);

- bij merkwielen wordt vaak een 'maximaal rijdersgewicht' vermeld, maar dit betekent helemaal niks (er staat namelijk alleen bijvoorbeeld '110 kg' en niet 'getest bij rijders van 110 kg; na 20.000 km geen spaakbreuk' of iets dergelijks);

- te vervangen onderdelen van een merkset moeten bijna altijd (dure) onderdelen van datzelfde merk zijn, (goedkopere) onderdelen van andere merken passen niet;

- sommige merkwielen (bijv. Mavic R-Sys en Fulcrum) zitten behoorlijk onhandig (of vernuftig, het is maar net hoe je het bekijkt) in elkaar, zodat reparaties (bijvoorbeeld vervangen van de velg) veel tijd en dus geld kosten;

- de communicatie met, en deskundigheid van sommige leveranciers van onderdelen van merkwielen zijn niet om over naar huis te schrijven, met soms lange wachttijden voor klanten tot gevolg (het komt voor dat een paar keer achter elkaar de verkeerde onderdelen worden opgestuurd, etc.);

- bij sommige merken ben je als consument totaal afhankelijk van een service centre.

Maatwielen wordt geleid door een ex-wedstrijdrenner met zeer veel 'sleutelervaring', met name op het gebied van wielen. Maatwielen biedt toerrijders en wedstrijdrenners:

- vrijblijvend advies over wielen, met name ook voor zwaardere renners
- vrijblijvende offerte, waarop ook het gewicht van het wiel of de set (bij benadering) wordt vermeld
- samenstellen en bouwen van wielen1, ook van 'exclusieve' wielen (met gekleurde spaken bijvoorbeeld)
- repareren van (merk)wielen2
- herbouwen van wielen (met bijvoorbeeld Powertap-naaf)

1zelf aanleveren van naven en velgen is mogelijk
2waaronder alle wielen van Mavic: Cosmic Ultimate, Cosmic Carbone, Cosmic Pro, Cosmic Elite, Ksyrium, R-sys SLR, Aksium, Crossmax, Crossride, Deemax, Crossmax, maar ook Zipp, Campagnolo, Fulcrum, etc.