Advies:
U hebt een gewicht waarbij u niet vaak problemen met uw wielen zult krijgen mits u de juiste onderdelen kiest. Het is raadzaam om niet de allerlichtste onderdelen voor uw wielen te willen. De velg moet voldoende stevig zijn en u moet voldoende spaken van goede kwaliteit nemen. De spaakspanning moet voldoende hoog zijn, vooral als u toch wat minder spaken in uw wielen wilt. Geef bij het achterwiel de voorkeur aan messing boven aluminium nippels. In het voorwiel kunnen wel zonder problemen aluminium nippels worden gebruikt.
Doordat u tot €700 wilt uitgeven, komen de lichtere en mooiere onderdelen binnen uw bereik, zoals zwarte aerospaken van topmerken als Sapim en DT Swiss en 'straight pull' naven (zie:
hier). Ook de keuze aan velgen wordt breder als u tot €700 aan de hele set wilt uitgeven. U zoekt een wielset voor op het vlakke en gewicht speelt daar een mindere rol dan in de bergen. Op het vlakke is een wat zwaarder wiel niet noodzakelijkerwijs langzamer dan een licht wiel. Op het vlakke draait alles om de aerodynamica. Een zwaarder wiel is wel minder makkelijk op gang te brengen dan een lichter wiel, wat wel iets is om rekening mee te houden als u wedstrijden fietst.
NB: zelf bijvoorbeeld de naven aanleveren, is mogelijk (afhankelijk van uw budget kunt u dan mogelijk kiezen voor full carbon velgen)
Voorbeeldprojecten:
→
Voorbeeldset van rond €530 (velgrem)
→
Voorbeeldset van rond €535 (velgrem; uitermate betrouwbaar)