Speciale projecten




(Klik op de foto's om die te vergroten.)

Specificaties

→ Oplossing voor mensen die gehecht zijn aan de naven maar geen originele velg meer kunnen krijgen. De naven kunnen hergebruikt worden, bijvoorbeeld in combinatie met full carbon draadvelgen. Deze velgen kunnen 'op maat' worden gemaakt, dus met 16 en 20 gaten. Als u beduidend zwaarder bent dan gemiddeld moet u hier echter voorzichtig mee zijn. De originele Shimano-velgen waren op dit lage aantal spaken berekend. Het lage aantal spaken moet gecompenseerd worden door een hogere spaakspanning. Nu kunnen full carbon draadvelgen ook een hoge spanning aan, maar zijn niet specifiek gebouwd voor 16/20 spaken. Als u niet al te zwaar bent, is dit echter niet zo'n probleem.

Bij de naven kunnen spaken met rechte kop worden gebruikt hoewel de originele spaken anders zijn (tonnetjes die in de gaten vallen, hoewel andere Dura Ace het 'normale systeem' hebben). Het probleem van deze naven willen hergebruiken in combinatie met aluminium velgen is dat alu velgen met 16 gaten bijna niet te krijgen zijn. De DT 511 velg van DT Swiss biedt een oplossing: deze velg is namelijk in 20 en 32 gaats te krijgen. Die 20 gaats gebruik je dan voor het achterwiel en die 32 gaats voor het voorwiel waarbij je dan steeds 1 gat overslaat. Een complicatie is dat deze DT Swiss 511 velg 'angled drilling' heeft, dwz. dat de gaten in de richting van de spaakloop zijn geboord. Dit is bedoeld om geen knik te krijgen op het punt waar de spaak de nippel in gaat. De spaak en nippel kunnen het beste precies in elkaars verlengde liggen. Als je echter bij een 32 gaats 511-velg steeds een gat overslaat, houd je uitsluitend de gaten met een 'angled drilling' naar links of naar rechts over. Acht gaten kun je dan iets bijboren zodat de knik niet te groot is. De overtollige gaten (16 dus) kunnen mooi worden afgedicht met zwarte sanitairkit. Allemaal niet ideaal, maar wel een oplossing voor de lichtere rijder.

→ DT Swiss RR 511 velgen
→ Voorvelg 32 gts, maar steeds 1 gat overgeslagen om aan 16 gaten te komen (overtollige gaten opgevuld); achtervelg 20 gts
→ Sapim CX sprint spaken en zwarte alu nippels


Resultaat
Dit ging zo'n anderhalf jaar goed bij een rijder van 80-85 kilo, waarna scheurtjes in de achtervelg ontstonden (vanwege de hogere spaakspanning die nodig was). Bij een lichtere rijder kan dit best een duurzame oplossing zijn aangezien de spaakspanning voor die rijder niet zo hoog hoeft te zijn.